Algemene vragen:
Schulden:
Schulden kunnen, ook in beschermingsbewind, oplopen. Dit blijven ze doen tot er een schuldenregeling is getroffen met alle schuldeisers. De reden dat schulden oplopen komt onder andere door rente, incassokosten en kosten die de gerechtsdeurwaarder maakt. Hier kan de bewindvoerder niets tegen ondernemen, schuldeisers mogen deze kosten bij de onder bewind gestelde in rekening brengen. Wel is het de taak van de bewindvoerder om te voorkomen dat u nieuwe schulden maakt en een situatie zo goed mogelijk te optimaliseren voor een schuldhulp traject. Ook zal de bewindvoerder u aanmelden bij schuldhulpverlening als uw situatie stabiel genoeg is om aan de voorwaarden van de schuldhulpverlening te voldoen. Er zijn strikte toelatingseisen tot een succesvol schuldhulp traject. Als u aan alle eisen voldoet zal de bewindvoerder u aanmelden bij de schuldhulpverlening en het nodige contact onderhouden met uw schuldhulpverlener.
Nee, bewindvoering houdt niet in dat u in een schuldenregeling zit. Wel heeft de bewindvoerder een belangrijke rol in het meehelpen oplossen van uw schulden. Hij neemt van u de regie over voor de oplossing van uw schulden zodat u er geen omkijken meer naar heeft. Incassobureaus en deurwaarders verwijst u door naar de bewindvoerder. De bewindvoerder meldt u (zo nodig) aan bij de schuldhulpverlening. Dit wordt pas gedaan op het moment dat uw situatie financieel stabiel genoeg is. Om in de schuldhulpverlening te gaan moet u namelijk aan een aantal eisen van de schuldhulp voldoen. De bewindvoerder kent deze eisen en meldt u pas aan op het moment dat u aan alle eisen voldoet. Eerder aanmelden heeft anders namelijk geen zin. De bewindvoerder zal er zorg voor dragen dat alle benodigde papieren voor een schuldsaneringstraject worden aangeleverd bij de schuldhulpverlening. Tevens houdt hij in de gaten of schuldeisers de correcte beslagvrije voet hanteren.
Soms hoeft u niet te worden aangemeld bij de schuldhulpverlening en kan de bewindvoerder zelf een oplossing verzorgen voor uw schulden.
Vlak voordat uw schulden zijn afgelost, zal de bewindvoerder met u een afbouwtraject opstarten. Stapsgewijs wordt er dan gewerkt aan de opheffing van het beschermingsbewind. Vervolgens wordt de kantonrechter ingelicht over het verloop van het afbouwtraject. Op die manier kan de rechter beter beslissen over het opheffen van het bewind.
Het kan gebeuren dat, zelfs als je onder bewind staat, een deurwaarder aanbelt. Van belang is om aan de gerechtsdeurwaarder door te geven dat je onder bewind staat. Vervolgens verzoek je de deurwaarder contact op te nemen met de bewindvoerder. Laat ook de beschikking van de rechtbank zien. De bewindvoerder is namelijk jouw aanspreekpunt voor alle schuldeisers.
Vanaf 1 januari 2014 worden bewinden op grond van problematische schulden automatisch vermeld in het centraal curatele- en bewindregister. Ook kan de rechter bij overige bewinden beslissen dat het bewind in het register wordt vermeld. Deze vermelding vindt plaats vanwege artikel 1:440 van het Burgerlijk Wetboek. Het geeft bedrijven de mogelijkheid om vooraf aan een verkoop te controleren of iemand onder bewind staat.
Voor hulpverleners:
Wij zijn ervaren in beschermingsbewind voor:
• cliënten met financiële problemen
• cliënten met (problematische) schulden
• cliënten die post niet meer open maken
• cliënten die niet bekend zijn met de Nederlandse wet- en regelgeving
• ouderen die in een zorginstelling verblijven
• dementerende ouderen
• cliënten met een verstandelijke beperking
• cliënten met verslavingsproblemen
• chronisch psychiatrisch patiënten met verminderde zelfredzaamheid op administratief vlak
Indicatie’s voor bewindvoering kunnen zijn:
- uw cliënt heeft moeite met het op orde houden van de administratie
- uw cliënt heeft moeite met het begrijpen/lezen van post (bijv. analfabeet) en/of opent post niet meer
- u wilt uw cliënt beschermen tegen financieel misbruik door anderen
- u treft stapels ongeopende enveloppen in een woning
- uw cliënt heeft lege keukenkastjes, een lege koelkast en altijd geld tekort
- er liggen brieven van verschillende gerechtsdeurwaarders en incasso bureau’s
U hoeft vooraf geen intakeformulier in te vullen. Dit zal de bewindvoerder zoveel mogelijk tijdens het intake gesprek met de betrokkene invullen. De bewindvoerder zal u door het hele aanmeld proces heen begeleiden. Ook zal de bewindvoerder zorgen voor alle benodigde documenten en papieren. De bewindvoerder zal er ook zorg voor dragen dat de stukken bij de rechtbank worden aangeleverd.
Wat in ieder geval aanwezig moet zijn:
- Betrokkene beschikt over een geldig identiteitsbewijs
- Betrokkene beschikt over een inkomen (salaris/uitkering enz.)
Zodra uw aanmelding binnenkomt zal de bewindvoerder contact opnemen om de aanmelding door te nemen. Vervolgens zal er, zo mogelijk, een intake gesprek plaats vinden bij de betrokkene.
Het kan zijn dat u te maken heeft met een kwetsbare doelgroep die matig of slecht in staat is beslissingen te nemen over de financiën. Heeft u zorgen over de mate waarin uw cliënt is beschermd tegen financieel misbruik? Dan zijn er enkele maatregelen die u kan treffen om het misbruik te voorkomen of te stoppen. Beschermingsbewind is zo’n maatregel, maar u kunt bijvoorbeeld uw cliënt ook helpen door een daglimiet op de pas te laten instellen. U kunt hiervoor contact opnemen met de bank van uw cliënt. Doe dit ook als u vermoedens heeft van fraude, diefstal of misbruik.
Kijk ook eens op:
Ja, er zijn alternatieven voor beschermingsbewind. Boelen Bewind biedt geen andere diensten aan dan beschermingsbewind. Echter kunt u voor de cliënt ook budgetbeheer of inkomensbeheer overwegen. Let er wel op dat het beheer door een betrouwbare partij wordt uitgevoerd. Soms kan het ook helpen als u samen met uw cliënt een budgetplan opstelt en een tweede bankrekening opent welke voor leefgeld/boodschappen wordt gebruikt. Uw cliënt kan de bank dan verzoeken om wekelijks een vast bedrag naar deze tweede bankrekening over te maken. Dit kan soms helpen voor de cliënt om een beter inzicht te krijgen in wat er te besteden is.
Dient er meer advies te komen? Denk dan eens aan hulp van een budgetcoach of een budgettraining vanuit de gemeente.